Träna Bäckenbotten Man

Bäckenbottenträning syftar till att stärka muskulaturen så att de inre organen lyfts upp i rätt läge samt öka muskelkraften runt urinrör och ändtarm.

Bäckenbotten avslutar bukhålan nedåt och bildar en muskulatur som sträcker sig från blygdbenet till svansbenet. Denfäster också på sittbensknölarna.

 

Hos män kan bäckenbotten försvagas av:

  • Operationer i urinvägar/tarm
  • Förstoppning
  • Övervikt
  • Tunga lyft
  • Långvariga hostor
  • Fysisk inaktivitet

 

Bäckenbottenträning för män kan förbättra kontrollen över blåsan och ibland också förbättra sexualfunktionen. Bäckenbotten tränas upp genom övningar och eller med hjälp av en Bäckenbottentränare. Läs mer om detta längre ner i artikeln.

 

 

Det är viktigt att du tränar rätt muskulatur därför ska du börja med att identifiera dina bäckenbottenmuskler.

 

Det gör du lättast genom att ligga i en avslappnad ställning t.ex. liggande på rygg med benen vilande på en stol.

 

Hitta rätt muskler i bäckenbotten

Knip försiktigt ihop slutmuskeln runt ändtarmen, fortsätt knipa uppåt-framåt runt urinrörsmynningen som om du behöver kissa men inte fick.

Sug in och lyft upp hela bäckenbotten. Det ska kännas som ett lyft underifrån- uppåt i riktning mot naveln.

Gör denna rörelse med liten kraft och kort stund. Knip och lyft i två sekunder och slappna av i två sekunder.

Andas lugnt och känn med en hand på magen att bukmusklerna är avslappnade. Du kan även träna detta i sittande och stående.

När du behärskar dessa ”hitta rätt knip” går du vidare till styrkeknipen.

 

Styrkeknip

Nu är det dags att lägga maximal kraft i knipet och hålla kvar det i 5-6 sekunder. Andas lugnt under hela knipet. Knip 5-6 sekunder, släpp knipet successivt och vila lika länge.

Sträva efter att kunna klara 10 knip i följd och varje gång med så stor kraft som du orkar utan att spänna bukmusklerna. Det ger ett onödigt tryck ned mot bäckenbotten.

Gör 10 knip, minst 3 gånger per dag

 

Uthållighetsträning

Utförs som styrkeknip men du försöker nu hålla kontraktionen i 30-60 sekunder. Styrkan kommer efter en kort stund att ligga betydligt under max knipet och detta är också meningen.

Avsluta varje styrkeknip omgång med ett uthållighetsknip.

 

Funktionsträning

Detta är den absolut viktigaste träningen. Det är nu dags att du blir medveten om vilka situationer som vanligtvis orsakar läckage och att du lär dig att medvetet och snabbt knipa med de muskler du tränat, just innan det förväntade läckaget. Exempel på sådana tillfällen är innan du hostar, lyfter tungt och under gymnastikpass.

 

Bäckenbottentränare

 

Hur fungerar en Bäckenbottentränare?

 

Bäckenbottentränaren är en typ TENS – EMS apparat som skickar milda elektriska pulser via en analsond. Detta stimulerar bäckenbotten att dra ihop sin och slappna av vilket stärker den. En bäckenbottentränare har olika program mot olika typer av inkontinens. Många kan känna ett obehag att bara tänka på att använda en analsond. Det är inte så farligt och den är mycket mindre är vad som ofta visas på bilder och instruktioner. Ca 10 mm bred och 30 mm lång.

 

Träna Bäckenbotten Man

 

Försiktighet åtgärder Bäckenbottentränare

Använder man pacemaker eller hjärtstartare så ska man inte använda en bäckebottentränare då det finns risk att denna utrustning kan störas.

Har man hjärt komplikationer eller hög/lågt blodtryck så samtala med din läkare innan användning.

 

FÖRDELAR MED ANVÄNDNING AV BÄCKENBOTTENTRÄNARE

  • En effektiv och trygg behandlingsform

  • Minskar mängden urin som läcker

  • Läkemedelsfri behandling utan biverkningar

  • Trygg och enkel att använda

  • Kan utesluta behovet av kirurgiska ingrepp

  • Kan förbättra sexuellt umgänge

  • Färdiga program för olika behov

  • Kan användas hemma när det passar dig bäst

 

TRÄNA BÄCKENBOTTEN MAN

Använd bäckenbottentränaren en gång dagligen. Behandlingen tar endast 20-40 minuter per dag, så du kan enkelt inkludera den i dina dagliga rutiner. Du kan samtidigt se på tv, läsa i sängen eller bara koppla av. Behandlingen rekommenderas att fortsättas i 12 -16 veckor.

Efter behandlingsperioden på 12 veckor, kan du fortsätta med TONE-programmet, som användas i 20 minuter en gång i veckan. På detta sätt bibehålls styrkan i bäckenbottenmusklerna. 

Länk till Bäckenbottentränare

Träna Bäckenbotten Man

 

EFTER ETT PAR MÅNADERS TRÄNING MÄRKER DU ATT MUSKLERNA BLIVIT STARKARE. 

 

 

Din expert inom Tens

Tryggt för dig och din baby

TENS-apparaten kan du använda hemma under det första skedet av värkarbetet när förlossningen sätter igång och sedan fortsätta under hela förlossningen.

 

”Praktisk och smidig hyrtjänst där tensapparaten levererades med enkla och tydliga instruktioner.  Jag var jättenöjd med tensapparaten som jag använde som enda smärtlindring under hela öppningsskedet. Utöver bra smärtlindring gav den också en känsla av kontroll när jag kunde styra intensiteten under förlossningsprocessen. Jag rekommenderar alla att prova tens som smärtlindring!”

- Caroline 

 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen