Latensfas - Smärtlindring Tens

Första delen av förlossningen brukar kallas för latensfasen. Under latensfasen börjar kroppen förbereda sig inför den mer aktiva delen av förlossningen när barnet ska födas fram. Latensfasen kan ta upp till tjugo timmar. Ibland tar det längre tid.

Det vanligaste är att förlossningen börjar med värkar. Värkar är när livmodern drar ihop sig i en sammandragning. Värkarna i latensfasen förbereder livmodern för att kunna föda fram barnet. De ska göra så att livmodertappen mjuknar, förkortas och börjar öppna sig.

I början brukar värkarna kännas ungefär som mensvärk. De brukar först vara oregelbundna. Ibland blir det länge paus mellan sammandragningarna.

Under latensfasen brukar man oftast vara hemma. Det är bra att försöka slappna av och spara på krafterna. 

Fasen kan vara jobbig eftersom du har ont nästan hela tiden.

Smärtlindring

 

 

Andning och avslappning

Andning och avslappning är grunden i att föda barn. Kroppen kan föda av sig själv, det är inget du behöver lära dig. Men att slappna av gör att kroppens mekanismer kan fungera optimalt. Andningsprofylax, mindfulness, gravidyoga, är exempel på förberedande andningstekniker.

Använd en TENS apparat

 När du är gravid händer det saker i din kropp som kan orsaka smärta. Det är helt naturligt. Lika naturligt som att du känner oro inför tanken på att behöva ha ont. Särskilt om det är din första graviditet eller om du haft mycket smärtor under någon tidigare. Samtidigt är du kanske tveksam till att ta smärtstillande mediciner då de riskerar att påverka barnet.

Lösningen på problemet heter TENS (Transkutan Elektrisk Nerv- stimulering). Det är en välbeprövad och biverkningsfri metod för smärtlindring. TENS används sedan länge inom sjukvården och effekten har bevisats genom åtskilliga medicinska studier.

Hos oss kan du Hyra TENS apparat med snabb leverans.

 

 

CEFAR FEMINA TENS

Värme

En värmekudde både på ryggslutet och nedre delen av magen uppskattas av många. Om du inte har en särskild värmekudde kan du blöta handdukar med varmvatten och lägga i plastpåsar, eller fylla ett örngott med till exempel okokt ris och värma i en microvågsugn tillsammans med ett glas vatten.

Bad och dusch

När du är hemma och i förlossningsarbete brukar det vara skönt att bada badkar eller duscha. Känslan av tyngdlöshet i badet kan göra det lättare att slappna av, och värmen från en dusch kan vara smärtstillande. Du kan växla varmt och kallt vatten och rikta strålen mot till exempel magen eller ryggslutet.

Massage

All form av beröring och närhet är bra under hela förlossningen. Avslappning och trygghet minskar upplevelsen av smärta, och beröring gör att kroppen frisätter hormoner som både är smärtlindrande och gynnsamma för födandet. Prova smekningar och lätt strykande beröring från din partner, exempelvis att med fingertopparna lätt stryka huden under magen från höftben till höftben. Pussas, kramas och vila i sked. Även kraftigare massage kan kännas skönt, till exempel att gnugga knogarna mot ryggslutet eller lägga ett konstant tryck med en hand.

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Tryggt för dig och din baby

TENS-apparaten kan du använda hemma under det första skedet av värkarbetet när förlossningen sätter igång och sedan fortsätta under hela förlossningen.

 

- Jag kommer att rekommendera TENS till alla som ska föda! Lena i Göteborg

 

- Er TENS användes flitigt genom hela förlossningen, TACK! Rebecka i Stockholm

 

- Superbra med TENS apparaten, den räddade förlossningen! Klara i Stockholm

 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen