Foglossning - Smärtlindring Tens

Bäckensmärta under graviditeten

När du är gravid blir kroppens leder rörligare. Bäckenet behöver vidga sig under förlossningen för att släppa igenom barnet. Det blir därför rörligare och du kan få ont. Det finns sätt att minska smärtan, till exempel genom träning.

Bäckensmärta kan kännas i nedre delen av ryggen. 

Smärtan brukar försvinna efter förlossningen. Bäckensmärta under graviditeten kan också kallas foglossning.

Symtom

För de flesta som får ont börjar besvären oftast i mitten av graviditeten, men de kan komma tidigare eller senare.

Du kan få ett eller flera av följande besvär:

  • Molande, huggande eller ilande smärta i korsryggen, alltså nedre delen av ryggen.
  • Ont över skinkorna, ibland flyttar sig smärtan från sida till sida.
  • Ont i höfterna.
  • Ont över blygdbenet.
  • Smärta som strålar ner mot ljumskarna eller bak på låren.
  • En plötslig låsning i ena benet, som kan göra det svårt att gå.
  • Svårt att lyfta saker, böja dig och vrida kroppen.

Du kan få ont om du till exempel går i trappor eller sitter på golvet och leker med barn.

Smärtan är oftast lindrig på morgonen. Den brukar förvärras under dagen och är som värst på kvällen, speciellt om du har varit aktiv under dagen.

Hur ont det gör varierar från person till person. En del gravida har knappt några besvär alls. Några får så ont att de måste använda kryckor för att ta sig fram. 

Träna är viktigt – även om du har ont

 

 

Det är bra att träna både ryggmuskler och magmuskler. Musklerna kan stödja och avlasta bäckenet. 

Rör på dig och variera ställning

  • Rör dig så mycket du kan utan att det gör ont. Ha ett långsamt tempo. På så sätt behåller du styrkan i ryggen och runt bäckenet. Rörelse ökar också blodcirkulationen till ryggen, vilket kan lindra smärtan.
  • Belasta hela foten jämnt med tyngdpunkten över hålfoten, om du står upp.
  • Variera ställning ofta så att du inte belastar ryggen för mycket, om det går. Sitt en stund. Stå en stund. Rör dig en stund.
  • Gå med korta steg och ta flera små promenader i stället för en lång.
  • Cykla gärna i stället för att gå, men undvik att cykla i slutet av graviditeten så att du inte riskerar att ramla på magen.

 

 

Behandling med TENS

 

 

TENS apparaten stimulerar vissa nerver och aktiverar kroppens eget smärtlindringssystem. TENS ger bevisad effektiv lindring av dessa smärtor och kan ofta räcka som enda behandlingsmetod men kan även kompletteras med t ex fysiskträning.

 

 

Håll ryggen rak

  • Håll ryggen så rak som möjligt. Du kan till exempel sitta ner när du klär på dig på nedre delen av kroppen, så att du inte behöver böja ryggen så mycket.
  • När du ligger ner och ska resa dig upp är det bäst att ligga på sidan, med benen tätt intill varandra. Skjut sedan upp dig med hjälp av armbågen och handen.
  • Ta hissen i stället för trappan. Om du går i trappor, ta ett steg i taget och sätt båda fötterna på samma trappsteg innan du tar nästa steg.

Använd hjälpmedel som lindrar smärtan

  • Använd bekväma skor.
  • Försiktig massage och värme över det smärtande området kan hjälpa spända muskler att slappna av.
  • Ha ordentligt stöd i svanken när du sitter ner längre stunder – använd en kudde bakom ryggen.
  • Om du sover på sidan, lägg en kudde mellan knäna för att belasta bäckenet så lite som möjligt. En tunn kudde under magen kan också kännas skönt.

En del saker är bra att undvika

  • Lyft inte tunga saker.
  • Undvik att dammsuga och köra alltför tunga kundvagnar eller barnvagnar.
  • Sitt inte med benen i kors.

 

 

 

 

Här sitter smärtan hos de flesta som har bäckensmärta.

När du är gravid ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder och fogar. Det beror på ett hormon som heter relaxin. Relaxin börjar utsöndras i kroppen någon gång under de tre första graviditetsmånaderna, och fortsätter att utsöndras under hela graviditeten. Hormonet gör att bäckenet blir mer rörligt och kan vidga sig under förlossningen så att barnet kan passera genom bäckenet och födas genom slidan.

De flesta som får bäckensmärta har kvar besvären hela graviditeten.

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Tryggt för dig och din baby

TENS-apparaten kan du använda hemma under det första skedet av värkarbetet när förlossningen sätter igång och sedan fortsätta under hela förlossningen.

 

- Jag kommer att rekommendera TENS till alla som ska föda! Lena i Göteborg

 

- Er TENS användes flitigt genom hela förlossningen, TACK! Rebecka i Stockholm

 

- Superbra med TENS apparaten, den räddade förlossningen! Klara i Stockholm

 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen